سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خواب و رویا - قدسیان

هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و این کار را نکند، به او خیانت کرده است . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط: داود رجبی

خواب و بیداری در شبانه روز چهارشنبه 85 اردیبهشت 27 3:48 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآْن و روایات نسبت به ابعاد مختلف خواب، تمایلات و روش استفاده انسان از این نعمت حق تعالی بسیار سخن رفته است. همان گونه که خواب شب را برای انسان موجب آرامش و تعادل دانسته است، بیداری در آن را نیز مورد اهتمام قرار داده  و آن را راهی برای کمال و جبران تمام کاستی ها، رشد و بلوغ فکری و زمینه برای وصال حق و عشق و مستی می داند. از طرفی در روز نیز که ظرف سعی، تلاش، کار و زندگی است و کسب حلال، ارتزاق خانواده و...، را گوشزد همگان خصوصا مردان می نماید. ولی در مواردی هم خواب کم در روز را موجب تقویت حافظه، تعادل در مزاج و تعقل برمی شمارد. حدیثی از جناب رسول اکرم(ص) روایت شده است که؛ (لا سهر الا فی ثلاث، تهجد بالقرآن و فی طلب العلم او عروس تهدی الی زوجها؛ شب زنده داری خوب و نیکو نیست مگر برای سه چیز، در محضر قرآن بودن، کسب علم و معرفت نمودن و سوم عروسی که به خدمت شوهر می رود تا موجب آرامش نفس و ایجاد محبت بین دو طرف گردد). در این روایت کوتاه ولی پرمعنا اساس زندگی و دورنمای یک سلوک برای سالک تبیین شده است. از آن جایی که انسان سه بعدی و دارای سه گونه وجودی است دارای سه خوراک و تغذیه نیز هست یعنی یک انسان تشکیل یافته از، نفس ، عقل و روح که غذای هر بخش طبق بیان این حدیث شریف معلوم شده است، به ترتیب عبارتند از ؛ 1_غذای روح، قلب و جان 2_غذای تفکر، تعقل، تحقیق و علم و دانش 3_غذای نفس و آرامش آن.

 آری!‏اهمیت خواب در اسلام به قدری است که اسلام به آن توجه خاصی مبذول فرموده است. البته این طبیعی است که بدن پس از یک دوره فعالیت روزانه و خستگی نیاز به تجدید قوا برای ادامه کار و فعالیت دارد و خواب که یک استراحت بسیار پراهمیت می باشد از این قاعده مستثنی نمی باشد.

حضرت علی (ع) می فرمایند:  (لکل عضو من البدن استراحه؛ برای هر عضوی از بدن استراحتی است .) و در بیانی حضرت امام موسی کاظم(ع) می فرمایند: (شبانه روز خود را چهار قسمت کنید و بخشی را برای مناجات و عبادت، بخشی را برای کار و فعالیت و بخشی را برای معاشرت های اخلاقی و اجتماعی و بخشی را برای تفریحات سالم و لذت های حلال اختصاص دهید. تا بدین وسیله بر کارهای دیگر نیز فائق آیید.) 


موضوعات یادداشت علم تعبیر خواب سخن دل()

نوشته شده توسط: داود رجبی

بیداری سه شنبه 85 اردیبهشت 26 1:0 صبح

 

(بسم رب)

 

و انسان این مظهر حق اگرچه پلک بر هم می نهد، اما باید این معنا را بفهمد که رؤیت حق به بیداری و رؤیای حق در خواب نهفته است. چنانچه رسول اکرم(ص) فرمود:

چشمانم می خوابد ولی قلبم هرگز

آنکه وصول و رؤیت می جوید باید به بیداری در سحر، دل خوش کند و هر که طالب رویای صادقه است به خواب متعادل بیاندیشد.

 


موضوعات یادداشت علم تعبیر خواب سخن دل()

نوشته شده توسط: داود رجبی

ارتباط خواب با نفس و روح و مرگ پنج شنبه 85 اردیبهشت 21 7:53 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتباط خواب با نفس، روح و مرگ                                                                                                          

 

خدای متعال در قرآن می فرماید: الله یتوفی الانفس حین موتها والتی لم تمت فی منامها فیمسک التی قضی علیها الموت و یرسل الاخری الی اجل مسمی ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون؛ خداوند جان ها را به هنگام مرگشان و آن را که نمرده است در خوابش می گیرد. و آن را که مرگش فرا رسیده نگه می دارد و دیگری را تا اجل معینی رها می کند.

و در روایات متعدد هم آمده است که؛ خواب برادر مرگ است .

چه رابطه ای میان خواب با روح و مرگ وجود دارد؟ چرا خواب به برادر مرگ تشبیه شده است؟ تشابه و تفارق خواب با مرگ در چیست؟ نقش جان و روح رؤیا تا چه حد است. و هزاران سؤال دیگر که ای کاش امت آخرالزمان و مخصوصا مسلمانان به جای پرداختن به بسیاری از علوم که نه نفعی به حال آنان دارد و نه ضرری، به مسئله رؤیا و خواب اهمیت می دادند که جزئی از ولایت و علوم باطنی و راهگشای قسمتی از آلام و دردهای بشری در این عصر و تمام اعصار است.

آیه ابتدای کلام و چند آیه دیگر حامل اسرار گران بهایی پیرامون رؤیا و خواب است که به زبان رمز و اشاره ولی عمیق از آن سخن رانده شده است . کلمه توفی معنای اخذ و تمامیت را می رساند و همان وفای کامل است . پس در ابتدای این آیه مسئله تمامیت در گرفتن جان و مرگ نفس ، مطرح می شود. اما در چند کلمه بعد صحبت از امساک به میان می آید و چون وابستگی زیاد انسان و شدت علاقه او به تعلقات دنیا سبب امساک انسان از تقدیم روح به حق تعالی می شود، خداوند جنبه کثرتی انسان را در آیه لحاظ نموده و لغت امساک را مقابل یتوفی که اخذ تام و مرگ کامل است آورد.

آری خواب برادر مرگ است این دو برادر (خواب یا مرگ) نسبت به یکدیگر چگونه اند ؟ چقدر به هم نزدیک هستند؟ کدام برادر (خواب و مرگ ) بزرگ تر است؟ اگر مرگ چشمی به سوی ملکوت و بی نهایت دارد خواب نیز چنین است . تفکر بلند و عقل سلیم رؤیا را به دور دست ها رهنمون می کند، همان طور که مرگ انسان را به حیات بی نهایت راهنماست اگر کسی از رؤیا فقیر باشد از سفر و سیر در آفاق و انفس در دنیا و بلکه در آخرت هم بی بهره است. برا ی اطلاع بیشتر به کتاب خواب و رؤیا توسط اینجانب رجوع کنید.

والحمدلله رب العالمین

 


موضوعات یادداشت علم تعبیر خواب سخن دل()

   1   2      >

شنبه 103 اردیبهشت 29

امروز: 7 بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[ایمیل رجبی]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

لوگوی خودم

خواب و رویا - قدسیان

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان

لینک دوستان

با مهتاب
بهشت رضوی
مقربون
نگین

آوای آشنا

صدای خودم

شهره شهر

برخیز که رهروان براهند همه
پیوسته بسوی جایگاهند همه
آنجا که بجز دوست زکس یادی نیست
افسرده دلان روی سیاهند همه
امام خمینی

اشتراک

 

اقرا باسم ربک الذی خلق

مومنان آنهایی هستند که چون یادی از خدا شود دلهایشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان افزوده شود و به خدا در هر کاری توکل می کنند

مطالب نوشته شده

انسان کامل
روز معلم گرامی باد
همسران و همسفران لاهوت
خواب و رویا
اشعار
نیایش

عکس هفته

نمایش تصویر در وضیعت عادی

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 21948 بازدید